Det där med affärsplan och budget

Det är en hel del att tänka på när man ska starta glassfabrik, och då tänker jag inte på det angenäma i att bestämma vilja smaker man ska ha, vilka maskiner som behövs osv. Nej det jag pratar om är det väldigt tråkiga och tidskrävande arbetet att skriva en affärsplan och göra en budget. Jag vill ju bara göra massor av underbart härligt god glass! Men för att få börja göra det och dessutom låta alla er andra få ta del av den så är det där tunga arbetet en nödvändighet.

En affärsplan är mycket viktigare än vad man kan tro. Den tvingar dig nämligen att ta ställning till alla de där frågorna som du medvetet eller omedvetet har undvikit. För frågorna är MÅNGA! Ännu viktigare är en affärsplan om man dessutom behöver låna pengar. Tillsammans med en väl genomtänkt och genomarbetad startbudget då förstås. En lättbegriplig vägledning som jag hittade i hur man formulerar en affärsplan och planerar för att starta företag är:

”När du vet vad du vill göra (Produkten/Tjänsten)…
kan du identifiera dina kunder (Marknaden)…
och även vilka du konkurrerar med (Konkurrenterna).
Då blir det enklare att tala om hur du ska nå dina kunder(Målgrupp),
sälja till dem och hur företaget ska organiseras (Strategier)…
och då kan du också formulera detta i ord (Din affärsidé)

När du vet hur du ska driva ditt företag…
kan du räkna ut hur mycket du tror att du kommer att tjäna (Intäkter)…
och hur mycket saker och ting kostar (Kostnader)…
och vad du behöver köpa för att komma igång (Startbudget).

För den oinvigde så finns det massor av hjälp och vägledning att få för att skriva både affärsplan och budget, bl a Verksamt.se men även ett flertal organisationer som har till uppgift att stödja nyföretagandet i Sverige. Hos t ex NyföretagarCentrum finns det en bra checklista. En enkel budgetmall kan man hitta hos Företagande.se att ladda ner.

För det ÄR verkligen en hel del, mycket mer än vad man först tror, för att starta, inte bara glassfabrik utan vilken form av tillverkning som helst. När jag blev egenföretagare för lite mer än två år sen så var det relativt lätt. Jag skulle ju bara fortsätta att göra det jag gjort de senast 9 åren förutom att jag skulle göra det i egen regi. Visst behövde jag även då en affärsplan och det var en del myndighetskontakter osv men i det stora hela var det ändå enkelt. Jag hade redan ett gott renommé och ett brett kontaktnät så att sälja mina tjänster var inte några större problem. Någon lokal behövde jag inte heller då jag skulle sitta ute hos kund 100% av tiden. Bokföringen kunde skötas vid köksbordet.

Att starta ett företag som ska syssla med produktion är som sagt däremot något helt annat. När det handlar om livsmedel krävs det dessutom olika tillstånd. Förutom att det behövs en lokal som uppfyller vissa krav så är det olika tänkta leverantörer att ta kontakt med, fundera igenom vilka maskiner som behövs, hitta rätt förpackningar, lista ut hur logistiken ska fungera, skaffa en tilltalande logga och grafisk profil så att just min glass hittas lätt bland alla andra liknande produkter.

Sedan var det ju det där med att räkna volym. Jag vill ju inte gärna göra om misstaget jag gjorde inför marknaden på Krogersbo Getgård – att räkna fram en tänkt volym utan att först räkna ut tidsåtgången för detta. Och hur räknar man fram volymen då? Hur ska jag veta hur mycket jag faktiskt kommer att sälja? Det klart man kan drömma om en jättesuccé och ta i så det ryker om det, men det är ju inte riktigt realistiskt utan det behövs ju någon form av statistik eller marknadsundersökning att basera siffrorna på. Hur många andelar av marknaden tror jag att jag kan ta och vad blir det i volym? Jättesvårt det här!

Statistik är alltid bra att ha som grund och den kan man hitta bl a hos LI (Livsmedelsföretagen) där rapporter över tidigare års glasskonsumtion i Sverige finns angivet. Det är även bra uppspaltat i hur stora procentandelar som är hushållsförpackning, styckglass och kulglass. Vill man veta mer om hur resten av vår omvärld ser ut, i alla fall inom Europa så kan man hitta mer statistik från Euro Glaces. Sedan får man även se på det som skrivits för övrigt i press och annat om våra glassvanor och göra en bedömning utifrån det ihop med hur olika trender ser ut. Ett annat sätt är att helt enkelt fråga andra mindre glass/gelato producenter hur stor volym dom har under ett år. Visst har även sommarvädret en stor betydelse om det blir ett riktigt ”glassår” eller inte, men då handlar det till största delen om portionsglass i form av pinnglass, strutar och kulglass. För trots allt är vi i Sverige ett glassälskande folk trots att glassäsongen är kort och vädret inte alltid så glassigt.

Känner man som jag att det är själva utvecklingen och tillverkningen av glassen som är passionen och det man är bra på, och inte det där med att vara ute och sälja in hos tänkta återförsäljare så finns det hjälp att få även där! Det finns faktiskt s.k Försäljningskonsulter som bara ÄLSKAR att vara ute och sälja. Så ett gott råd till andra som tänker starta eget – TA HJÄLP! – när något känns övermäktigt. Man måste faktiskt inte vara bäst på och göra allt själv!

Kommentera