Nätverkande

När man ska köra igång en ny verksamhet är nätverkande en viktig byggsten som man inte ska glömma eller negligera. För idag görs alltfler affärer utifrån personliga relationer, direkt eller indirekt.

Sociala medier är t ex ett fantastiskt sätt att nå ut till sina kunder, även potentiella men det personliga mötet är precis lika viktigt, och att kunderna kan känna sig delaktiga. Det är även vid det personliga nätverkandet som man knyter viktiga kontakter med andra företagare, både inom samma bransch som en själv men även sådana som har kompetenser som man behöver men själv saknar.

De senaste veckorna har det blivit mycket nätverkande för mig, fast då mer genom personliga kontakter och inte så mycket här på bloggen. Förutom de olika glasseventen som vi deltagit på och som ni fått läsa om här, har det även varit  olika nätverksträffar för företagare. Dagen efter Malmö var det ”Nätverksträff för kvinnliga företagare” där Lisa Stoopendahl från The Compadres berättade om hur man stärker sitt varumärke och skapar en tydlig, stark och enhetlig köpupplevelse för kunden. Denna veckan inleddes genom ”Hjul på Liseberg” med platsbytarmiddag genom Företagarna, och imorse arrangerade Connect Väst frukostmöte där Wonderbrand höll föredrag om Trender inom varumärken och kommunikation.

Platsbytarmiddagen är verkligen en kanongrej att vara med på. Det går i stort sett ut på att man vid varje rätt får en ny bordsplacering med nya bordsgrannar. Alla är jättetaggade och nyfikna på vad alla andra vid bordet sysslar med samtidigt som man är angelägen om att få berätta vad man själv gör. Däremellan är man ute i ”baren” och minglar med alla andra ellre fortsätter de intressanta samtalen med senaste grannen. Det blev det många nya spännande kontakter som kan leda till riktigt bra saker – en typisk ”WIN-WIN” situation alltså!

Kommentera